- Het e-loket
- Kostprijs van je aanvraag
- Documenten bij je aanvraag
- Erkenning bij NARIC-Vlaanderen of andere instantie
Het e-loket
- Wat als je al in het e-loket bent, maar je een foutje gemaakt hebt in de begeleidende tool?
- Wat als je geen Belgische eID bezit en zo geen toegang hebt tot het e-loket?
- Wat als je in het buitenland woont?
- Wat als je het toestemmingsformulier niet kan downloaden?
- Hoe kan je documenten opladen?
- Hoe meld je aan in het e-loket?
- Wat gebeurt er nadat je aanvraag ingediend is?
- Hoe kan je betalen?
- Wanneer kan je een tweede aanvraag indienen?
Wat als je al in het e-loket bent, maar een foutje hebt gemaakt in de begeleidende tool?
Vul de begeleidingstool opnieuw in.
Wat als je geen Belgische eID bezit en zo geen toegang hebt tot het e-loket?
Kijk allereerst goed na of je een erkenning kan aanvragen! Beantwoord daarom eerst de vragen in de begeleidingstool.
Als je in het buitenland woont, kan je alleen een aanvraag indienen als je kan bewijzen dat je concreet zicht hebt op tewerkstelling in Vlaanderen of Brussel. Dit moet je aantonen met een bewijs dat je aan het werk kan in Vlaanderen Of Brussel.
Daarnaast is er een verschillende procedure voor aanvragers die al dan niet een Belgische eID of elektronische vreemdelingenkaart hebben, of een Belgische bankkaart (geen Visa of Mastercard) bezitten.
Wat als je in het buitenland woont?
Een erkenning van je diploma aanvragen doe je met het oog op toetreden tot de arbeidsmarkt in Vlaanderen of Brussel. Als je (nog) in het buitenland woont, kan je alleen een aanvraag indienen als je ook kan aantonen dat je concreet zicht hebt op tewerkstelling.
Wat als je het toestemmingsformulier niet kan downloaden?
Laad de pagina opnieuw, je bent je gegevens niet kwijt. Pas als je de pagina opnieuw laadt, dan zal het toestemmingsformulier inladen op de pagina. Je kan het downloaden, invullen, inscannen, en opnieuw opladen.
Hoe kan je documenten opladen?
Wanneer je een nieuw dossier ingeeft in het e-loket, moet je natuurlijk ook alle relevante documenten opladen. Alleen wanneer alle relevante documenten opgeladen zijn, kan het dossier doorgestuurd worden naar NARIC-Vlaanderen.
- Klik in het overzicht van je aanvraag na het ingeven van alle opleidingen op “laad documenten op”.
- Je komt terecht in een overzicht van alle opleidingen die ingegeven zijn. Per opleiding wordt weergeven of er nog vereiste documenten moeten worden opgeladen. Er moeten daarnaast ook een aantal algemene documenten worden opgeladen. Klik op “laad x documenten op” om documenten op te laden.
Per diploma of voor de algemene documenten zie je een menu terecht waar je de documenten effectief kan opladen.
-
- De pagina geeft duidelijk aan welke documenten verplicht zijn en welke optioneel zijn.
- Het is alleen mogelijk op jpg-, png- en pdf-bestanden op te laden.
- Per documenttype zie je hoeveel documenten je maximum kan opladen (bijvoorbeeld: “max 2 bijlagen toegestaan”)
- De pagina vermeldt ook een instructie hoe documenten om te zetten naar pdf-formaat: Documenten omzetten in PDF-formaat.
- Klik op “bestand opladen” om een bestand op te laden. Dan opent er een keuzemenu waarmee je de documenten op je apparaat kan selecteren en opladen. Je kan blijven klikken op “bestand opladen” om documenten op te laden tot het maximum aantal documenten voor het documenttype bereikt wordt.
- Als je een document oplaadt, opent een nieuw scherm. Hier kan je het document dat je oplaadt een naam geven en kan je aangeven of het document in het Nederlands, Engels, Frans of Duits is opgemaakt. Als het document volledig meertalig is opgemaakt en wanneer één van de talen het Nederlands, Frans, Engels of Duits is, kies dan “ja”
- Wanneer een document niet het Nederlands, Engels, Frans of Duits is, zal er ook om een vertaling van het document gevraagd worden. Klik op het blauwe informatie-icoontje om te achterhalen welk soort vertaling voor dit document vereist wordt (beëdigde vertaling, zelf gemaakte vertaling of zelf gemaakte samenvatting in het Nederlands, Engels, Frans of Duits).
- Wanneer je je documenten hebt opgeladen, klik dan op “bewaren en later verder doen”. Heb je nog niet alle vereiste documenten opgeladen? Geen zorgen, het is mogelijk om deze documenten later op te laden wanneer je deze ontvangen of gescand hebt.
- Wanneer alle vereiste documenten opgeladen zijn, kan je verder gaan met het indienen van je aanvraag. Als dit het geval is, staat er “documenten opgeladen” en kleurt de balk groen bij elk diploma en bij algemene documenten.
- Als dit het geval is, kan je verder gaan door op “terug naar het overzicht” te klikken. Je komt dan in het algemene overzicht van je aanvraag, waar je de aanvraag kan bevestigen en indienen als alle vereiste informatie en documenten zijn toegevoegd.
Hoe meld je aan in het e-loket?
Via eID en aangesloten kaartlezer
Als je een eID of een elektronische vreemdelingenkaart en een kaartlezer hebt, kan u hiermee aanmelden in het e-loket.
- Kies in het keuzemenu “eID en aangesloten kaartlezer”.
- Steek je eID of uw vreemdelingenkaart in de kaartlezer en druk op “aanmelden”.
- geef hierna je pincode in.
Via een beveiligingscode via e-mail
Hou je eID en kaartlezer bij de hand en bekijk alle stappen om aan te melden met een beveiligingscode via e-mail.
Via itsme
Let op: om via itsme te kunnen inloggen moet je een itsme-account hebben die gekoppeld is aan je elektronische identiteitskaart (e-ID). Je kan een itsme-account aanmaken met je eID of je bankkaart.
- Kies bovenaan in de groene balk “aanmelden”
- Kies voor de optie “itsme”
- Geef op de volgende pagina je GSM-nummer in:
- Open daarna je itsme-app op je smartphone en bevestig dat dat je wil inloggen via je geheime code of via de vingerafdruksensor van je smartphone.
Via digitale sleutel (beveiligingscode via mobiele app of sms)
Je kan een digitale sleutel aanvragen en deze gebruiken om via een bijhorende app of via sms in te loggen in het e-loket. Ook als grensarbeider, niet ingezeten buitenlander of ingezeten buitenlander met verblijfsdocument zonder certificaten, kan je zo’n digitale sleutel aanvragen. Als je zelf geen digitale sleutels kan aanmaken via eID of itsme, kan je daarvoor een afspraak maken bij het registratiekantoor van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning in Brussel of bij een lokaal registratiekantoor van een Belgische gemeente. Meer informatie over hoe je een afspraak kan maken en welke gemeentes een registratiekantoor hebben, vind je op Aanvraag en activatie van digitale sleutels | BOSA .
Wat gebeurt er nadat je aanvraag ingediend is?
Je aanvraag is nu doorgestuurd naar NARIC-Vlaanderen. Als je betaling is ontvangen, zal je aanvraag nagekeken worden. Als alles in orde is, wordt je aanvraag aanvaard door NARIC-Vlaanderen. Als toch meer informatie nodig is, nemen we contact met je op.
Na aanvaarding van je dossier start het echte onderzoek.
- NARIC-Vlaanderen zal nagaan of je diploma’s officieel erkend zijn volgens de wetgeving van je land.
- Ook de authenticiteit van je documenten wordt nagegaan.
- Hierna wordt onderzocht op welk niveau je diploma zich situeert in Vlaanderen.
- Als je een specifieke erkenning vroeg, onderzoeken we ook met welk specifiek Vlaams studiebewijs je diploma overeenstemt. Er wordt hiervoor ook advies gevraagd aan experten uit het vakgebied.
- Na het onderzoek bezorgen we je een beslissing over de erkenning van je diploma.
Hoe kan je betalen?
- Als uit de begeleidingstool blijkt dat je niet vrijgesteld bent van het betalen van de procedurekosten, kan je meteen betalen bij het bevestigen van je aanvraag. Klik op “bevestig en betaal de aanvraag”.
- Je kiest of je wenst te betalen via online betaling of via overschrijving.
- Als je kiest voor online betaling, kan je kiezen tussen visa, Mastercard, Bancontact of Maestro. Via Bancontact is het mogelijk om te betalen via een QR-code. Na online betaling wordt je aanvraag meteen doorgestuurd naar NARIC-Vlaanderen.
- Als je kiest voor betaling via overschrijving, krijg je een overzicht van de gegevens voor de overschrijving (bedrag, rekeningnummer, mededeling, …). Ja kan daarna klikken op “bevestig betaling”. Je aanvraag wordt doorgestuurd naar NARIC-Vlaanderen na verwerking en ontvangst van je betaling.
Wanneer kan je een tweede aanvraag indienen?
Een tweede aanvraag voor hetzelfde diploma
Je kan nooit een tweede aanvraag indienen voor hetzelfde diploma als dit nog in behandeling is.
Is het vorige onderzoek van je diploma door NARIC-Vlaanderen afgesloten, dan is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om opnieuw een aanvraag in te dienen voor dit diploma.
De voorwaarden
Je kan aantonen dat de wetgeving of de Vlaamse opleiding ondertussen veranderd zijn. Dit kan de beslissing van NARIC-Vlaanderen wijzigen.
OF
Je hebt aanvullende documenten die de beslissing van NARIC-Vlaanderen kunnen wijzigen.
Heeft NARIC-Vlaanderen al een beslissing genomen over je diploma, dan kan je met deze aanvullende documenten een herziening van je aanvraag vragen binnen de 6 maanden na de beslissing.
Zijn de 6 maanden al verstreken of werd je aanvraag afgesloten zonder beslissing, dan kan je toestemming vragen om een nieuwe aanvraag in te dienen.
Hoe dien je een tweede aanvraag in?
Het e-loket staat een nieuwe aanvraag voor hetzelfde diploma enkel toe als je toestemming hebt van NARIC-Vlaanderen. Om toestemming te krijgen moet je een e-mail naar NARIC-Vlaanderen sturen.
In de e-mail leg je uit waarom je aan de voorwaarden voldoet.
Je voegt de bewijzen toe in bijlage (gewijzigde wetgeving, nieuw studieprogramma van de Vlaamse opleiding, aanvullende documenten die de beslissing kunnen wijzigen,…).
Stuur de e-mail naar naric@vlaanderen.be
Een tweede aanvraag voor een ander diploma
Het e-loket blokkeert een tweede aanvraag voor een ander diploma als er nog aanvragen van jouw in behandeling zijn. In dat geval moet je een e-mail naar NARIC-Vlaanderen (naric@vlaanderen.be) sturen.
In de e-mail vermeld je:
- je naam,
- het dossiernummer van je eerste aanvraag,
- voor welk diploma je een aanvraag wil indienen,
- via welke procedure (niveau-erkenning of specifieke erkenning) je een aanvraag wil indienen
Voeg een kopie toe van het diploma dat je wil laten erkennen.
Als het niet nodig is om de beslissing over je eerste diploma af te wachten, zal NARIC-Vlaanderen je toestemming geven om de tweede aanvraag in te dienen.
Kostprijs van je aanvraag
Hoeveel kost de erkenning?
Niveau-erkenning | 90 euro |
Specifieke-erkenning | 180 euro |
Erkenning van een doctoraat | 300 euro |
Als je je dossier hebt ingediend, krijg je een instructie voor een overschrijving. Je ontvangt deze via e-mail.
Voor wie is de aanvraag gratis?
Het onderzoek naar de gelijkwaardigheid is gratis voor wie op het moment van de erkenningsaanvraag:
- Asielzoeker is en dit kan aantonen met een bijlage 25 of 26 voor asielzoekers van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (IBZ) in combinatie met een geldig attest van immatriculatie (oranje kaart).
- Erkend vluchteling is en dit kan aantonen met een verblijfskaart, identiteitskaart, of een attest van het Commissariaat-Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen (CVSG).
- Subsidiair beschermde is en dit kan aantonen met een verblijfskaart, een identiteitskaart of een attest van het Commissariaat-Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen (CVSG).Een verhoogde tegemoetkoming krijgt en dit kan aantonen met een recent bewijs van het ziekenfonds.
- Tijdelijk beschermde is en dit kan aantonen met een attest van tijdelijke bescherming van de FOD Binnenlandse zaken.
- Een leefloon krijgt van een OCMW of maatschappelijke hulp gelijk aan een leefloon en dit kan aantonen met een recent bewijs.
- Inburgeraar is en dit kaan aantonen met een inburgeringscontract van maximaal 3 jaar oud.
- Werkzoekende is en dit kan aantonen met een trajectovereenkomst of een afsprakenblad van de VDAB van maximaal 2 jaar oud.
- Werkzoekende is en een actieplan heeft of deelneemt aan een begeleidingsactie van ACTIRIS of een van zijn Nederlandstalige partners en dit kan aantonen met een begeleidingsovereenkomst van maximaal 2 jaar oud.
Als je tot één van deze groepen behoort, voeg je het bewijsdocument toe aan je dossier. Je moet dan niet betalen voor je aanvraag.
Documenten bij je aanvraag
- Moet je originele documenten bezorgen?
- Moeten deze documenten gelegaliseerd zijn?
- Moet je voor alle behaalde diploma's documenten bezorgen?
- Wat als je een document niet (meer) kan verkrijgen?
Moet je originele documenten bezorgen?
Nee, kopieën of scans van je documenten zijn voldoende. Als je originele documenten nodig zijn voor een authenticiteitscontrole, zal NARIC-Vlaanderen je contacteren.
Moeten deze documenten gelegaliseerd zijn?
Nee. Je documenten moeten geen apostille of een andere vorm van legalisatie bevatten.
Moet je voor alle behaalde diploma's documenten bezorgen?
Je voegt alle documenten toe voor het diploma waarvoor je een erkenning aanvraagt.
Als je een erkenning aanvraagt van een diploma secundair onderwijs, kan het relevant zijn om een diploma of een bewijs van slagen van een opleiding hoger onderwijs voor te leggen als bijkomende informatie.
Als je een erkenning aanvraagt voor een hoger onderwijsdiploma dat volgt op een ander hoger onderwijsdiploma (master, tweede cyclus…), voeg je ook alle vereiste documenten voor de voorgaande hoger onderwijsdiploma’s aan je dossier toe.
Als je een erkenning aanvraagt voor een doctoraat (PhD), voeg je alleen je diploma en het diplomasupplement toe.
Wat als je een document niet (meer) kan verkrijgen?
Als de onderwijsinstelling een document niet meer kan bezorgen, moet de instelling dat schriftelijk bevestigen.
Erkenning bij NARIC-Vlaanderen of andere instantie
Kijk eerst na of je een erkenning kan aanvragen! Beantwoord daarom eerst de vragen in de begeleidingstool.
Je moet geen aanvraag indienen bij NARIC-Vlaanderen als je:
- Wil verder studeren aan een onderwijsinstelling in Vlaanderen
- Een gereglementeerd beroep wil uitoefenen met een diploma behaald binnen de EER
- Je diploma automatisch gelijkwaardig is met een Vlaams diploma
Is je situatie gelijkaardig aan één van bovenstaande beschrijvingen? Bekijk dan waar je terecht kan om je diploma te laten erkennen.